20 augusti 2009

Fotograf i Stockholm, del 2




När jag insåg att jag inte ville göra karriär som datatekniker så bytte jag min avancerade miniräknare mot en systemkamera (Pentax K1000) för att kunna fotografera mer avancerat. Jag började snabbt att fotografera både i svartvitt och i färg, och startade en studiecirkel i fotografering, fotokonst och bildanalys, för att få tillgång till mörkrummet som låg i samma hus jag bodde i. Det var lätt att framkalla sina fotografier, och man lärde sig mycket om hur viktigt det är att göra rätt redan vid fotograferingen. Även om jag nu har gått över till digital fotografering, så kan ingenting mäta sig med känslan av att se ett fotografi växa fram i kemikaliebaden i mörkrummet, och jag minns tiden som vetgirig amatörfotograf med glädje.

Ungefär samtidigt fick jag jobb på TV4 som bildproducent och medieproducent och lärde mig mycket om bildspråk och inte minst hur arbetslivet och olika arbetsflöden fungerar. Jag fick även prova på att agera filmfotograf, förutom några fotojobb som fotograf för TV4.se.

Efter ett par år kände jag att mina rötter i Stockholm kallade, så jag flyttade och började jobba i en fotobutik i Stockholm, köpte ny fotoutrustning och fotograferade ännu mer för varje dag som gick och mitt intresse för fotografering och fotografier växte enormt. Jag ville bli en riktig fotograf i Stockholm!
Bookmark and Share

Tipsa om detta inlägg på: facebook

Besök gärna mina hemsidor, stockholmsfotografen.se och photoboy.se för att se fler av mina bilder. Maila på info@stockholmsfotografen.se för frågor eller bokning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar