20 augusti 2009

Fotografens början



En gång för länge sedan fick jag en gammal Kodak Instamatic av min mamma. Tyvärr var filmen i den alldeles för gammal, så bilderna av min första klassresa i sjuårsåldern blev alldeles gröna och förstörda. Ett par rullar senare, på familjeresa i Jämtland, blev jag fascinerad av att man kunde få så vackra bilder av naturen. Det var så lätt när motivet (en vacker sjö nere i en dal) fanns där framför näsan. Plötsligt imponerade inte 'proffsfotograferna' lika mycket, naturen gjorde ju 90% av jobbet.

Flera år senare hade jag fått en ny kamera i 10-årspresent, och jag försökte fånga blixtarna på bild under ett rejält åskväder, vilket inte gick alls. Pappa förklarade att man måste kunna ställa in slutartiden på kameran för att kunna fånga blixtar på bild, och ett tag fick jag låna min mammas gamla Canonette som man kunde styra lite mer manuellt. Några nya åskoväder dök tyvärr inte upp på länge, men mitt fotointresse fortsatte genom livet. :)

En natt långt senare vaknade jag plötsligt upp av en åskknall. Jag förevigade de ryska blixtarna, den där natten i Moskva.
Bookmark and Share

Tipsa om detta inlägg på: facebook

Besök gärna mina hemsidor, stockholmsfotografen.se och photoboy.se för att se fler av mina bilder. Maila på info@stockholmsfotografen.se för frågor eller bokning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar